Amulety i Talizmany dla Ciebie

Najbogatszy wybór talizmanów i amuletów z różnych tradycji ezoterycznych i kultur znajdziesz w Magicznyej Księgarni-Galerii Ezoterycznej CzaryMary.pl

Zobacz również: Merkaba

środa, kwietnia 12, 2006

Kabala - Wehr Gerhard

Kabala natrafia w zachodnim swiecie na coraz wieksze zainteresowanie. Ludzi fascynuje przede wszystkim jej niezwykly sposob traktowania liczb, liter i pism. Jedni sa przyciagani przez aure wielkiej tajemnicy, ktora otacza podstawy kabalistyczne. Inni uwazaja za koniecznosc ostrzeganie przed nia, poniewaz istnieje niebezpieczenstwo jej nieprawidlowej interpretacji. Dlatego aby zrozumiec, czym dokladnie jest kabala, jakie sa wazne pisma kabalistyczne, kim sa najwazniejsi mysliciele, co oznacza 10 sefirotow i jaka role moze odgrywac kabala dla czlowieka XXI wieku, potrzeba doswiadczonego przewodnika, "mistrza sciezki", ktory pomoze otworzyc pilnie strzezone bramy.

Fragment ksiazki:

EUROPEJSKA EZOTERYKA I ALCHEMIA
Rowniez w bardzo krotkim przegladzie historii kabaly nie mozna nie wymienic tych ruchow i pojedynczych postaci, ktore zaliczane sa po prostu do skrajnych figur europejskiej historii rozumu, choc ich historyczne znaczenie nie jest zbyt wielkie.
Naturalnie kabala byla az do poznego sredniowiecza religijnym sposobem poznania i nauka, ktora ograniczala sie do otwartych na nia i utworzonych w zydostwie kregow. Poniewaz duchowa interpretacja hebrajskiej Biblii wymaga m.in. pewnego stopnia filologicznych umiejetnosci, nie-zydzi byli z reguly wykluczeni. Zmienilo sie to dopiero pod koniec XV w., kiedy w Europie wzroslo zainteresowanie jezykiem hebrajskim i humanistyczny ideal wyksztalcenia byl polaczony z wymogiem bycia trojjezycznym (trilinguis), tj. oprocz owczesnie zwyczajowego lacinskiego - jezyka wiedzy, opanowac w pewnym stopniu nalezalo zarowno grecki, jak i hebrajski. Glosne bylo zawolanie Ad fontes! „Do zrodel!”. Haslo to przysluzylo sie rowniez reformacji, poniewaz mezczyzni tacy jak Luter i Zwingli stawiali na znajomosc Biblii nie tylko z jej lacinskiego tlumaczenia (Wulgata), ale przetlumaczenie Starego Testamentu z hebrajskiego, hebrajskiego Nowego Testamentu z greckiego. Pierwsza calkowita Biblia, zniemczona przez Lutra przy wsparciu kregu hebraistow i znawcow greki, zostala wydrukowana w 1534. Jej dlugotrwale dzialanie duchowo-historyczne jest znane.
Mimo, ze przy probach zachecenia Zydow do konwersji widoczne byly duze sprzeciwy, to od czasu do czasu byly przypadki, ze niektorzy wyksztalceni Zydzi dawali sie ochrzcic. Miedzy nimi znajdowal sie pochodzacy z Sycylii Zyd Raimondo Guglielmo de Moncado (pierwotnie: Samuel ben Nissim Abulfia) o imieniu humanistycznym Flavius Mithridates. Kontaktowal sie on od 1486 r. przez kilka lat z wloskim neoplatonikiem Giovannim Pico della Mirandola (1463-1494). Ow dal sie nie tylko wprowadzic w hebrajski, ale rowniez w mistyczno-teozoficzne nauki o symbolicznym znaczeniu starotestamentowej historii stworzenia, tj. w kabale. W ten sposob Pico dowiedzial sie o tajemnych imionach Boga, o sefirotach jako emanacjach lub oddzialywaniu ukrytej boskosci (Ein-Sofie), gdyz jak i inne formy mistyki kabala opiera sie na podstawie zywej swiadomosci mistyka o dwojakim aspekcie Boga, mianowicie o jego transcendencji i rownoczesnie (o jego) immanencji w prawdziwym religijnym zyciu, ktore przedstawia w kazdej ze swoich faset objawienie Boga, ktore jest szczegolnie jasno osiagane przez zanurzenie sie czlowieka w glebiny swojego ja.
Kiedy niemiecki humanista Johann Reuchlin spotkal sie z mlodym Pico della Mirandola w 1590 r. we Florencji, rowniez zostal wprowadzony w kabalistyczne zaleznosci. Pismo De verso mirifico (O cudotworczym slowie; 1494), po ktorym nastapily dalsze istotne pisma, miedzy innymi hebrajska gramatyka (De rudimentis hebraicis, 1506), a w koncu De arte cabbalistica (Sztuka kabalistyki, 1517), stanowilo przelom dla dalszego zglebiania zarowno j. hebrajskiego, jak i zydowskich nauk tajemnych. Utorowano droge dla rozwijajacej sie w pozniejszym czasie kabaly chrzescijanskiej.
Oprocz tego rowniez ezoteryka, pielegnowana w Europie Srodkowej przez chrzescijan, otrzymala istotne impulsy. Okolo 1500 r., czasu przemiany swiadomosci historycznej52, starano sie o podejscie od strony kabaly do roznorakich „sztuk tajemnych”, magii, astrologii i alchemii. Mozna bylo wykorzystywac do tego zarowno madrosc liter, jak i misteria liczb, ktore mozna bylo polaczyc z tzw. magia naturalia. Intrygancki uczony renesansu, Heinrich Cornelius Agryppa z Nettesheimu napisal pod pojeciem „okultystycznej filozofii” swoje do dzis czesto czytane kompendium: De occulta philosophia (wydane w 1530 r.). Przedstawia synteze tego, co poszukujacy w tamtych latach chcieli rozumiec pod pojeciem „ezoteryki”. Wystarczy wskazac tylko na Opus Magico-Cabbalisticum et Theosophicum Georga von Wellingsa (1719-1784), w jak dziwaczny amalgamat stopila sie tradycyjna kabala z wszelkiego rodzaju astrologia i ludowa alchemia, z teozofia i owczesna znajomoscia natury.
W porownaniu z tym napisana przez Christiana Knorra von Rosenroth w Sulzbach w gornym Pfalzu i w latach 1677-1684 przetlumaczona na lacine Kabbala Denudata (Odslonieta kabala), zachowywala wieksza bliskosc do hebrajsko-aramejskich zrodel. Na jej podstawie mozna bylo poczynic dalsze kroki w zglebianiu kabalistycznego wyobrazenia swiata. Jeszcze jedna, istotna w tym kontekscie osobowoscia, jaka nalezy wymienic, jest szewc ze Zgorzelca, Jakub B�hme (1575-1624), wplywowy protestancki mistyk i plodny pisarz teozoficzny. Wiadomo o nim juz od dawna, jak silnie przejal kabalistyczne wplywy umyslowe, czesciowo swiadomie, czesciowo nieswiadomie i samodzielnie je przetworzyl.53 Kabala byla w czasie XVII i XVIII w. rozumiana jako jedna z podstawowych nauk, ktora wzbogacala duchowe zrozumienie swiata i czlowieka, i w ramach kabaly chrzescijanskiej byla wrecz rozumiana jako zglebianie i objasnianie chrzescijanskich dogmatow. Nalezy tez w koncu wskazac duchowe ruchy, ktore rowniez uwzglednialy kabale w taki sposob, ze nie watpiono w jej poczatki, jak w angielskiej epoce elzbietanskiej54 i u platonikow z Cambridge, jak tez u holenderskich filozofow naturalnych i kabalistow, takich jak Franziscus Mercurius van Helmont i innych.
Szczegolnym rodzajem ezoterycznego poruszenia byla alchemia, o ile nie uwaza sie jej jedynie za wczesna forme historyczna nowoczesnej chemii, ale rowniez za duchowy rodzaj poznania. Chodzilo nie o materialne, ale o „tajemne” zloto i stworzenie „prawdziwego” eliksiru zycia, i to z uzyciem kabalistycznej wiedzy o symbolach. Wskazujac na koincydencje chemicznych i mistycznych procesow, rowniez nie tylko ze wzgledu na symbole Rozokrzyzowcow, Gershom Scholem stwierdza: Mamy tu przede wszystkim w istocie i bez watpienia do czynienia z mistycznym ruchem, ktorego tendencje przyrodnicze okazaly sie raczej produktem ubocznym jego symboliki i praktyki symbolicznej. A akurat w tych kregach identyfikacja kabaly z alchemia byla forsowana ze szczegolnym naciskiem.

Spis tresci:

Spis tresci:


WPROWADZENIE 7
Ezoteryczny wymiar zydostwa 9

1. ELEMENTY KABALISTYCZNEGO MYSLENIA 15
Misteria jezyka 17
Imie Boga JHVH 20
Duchowosc kabalistyczna - Debekut i Kawwana 23
Wymiary drzewa sefirotow 29
Swieto Erosa i Swiete Malzenstwo 39
O pochodzeniu zlego w obrazie Boga 48

2. HISTORYCZNE ZALEZNOSCI 51
Mistyka rabinicznego czasu pobiblijnego 53
Poczatki w poludniowej Francji i Hiszpanii 59
Dalsze centra i kregi 62
Europejska ezoteryka i alchemia 68

3. KLASYCZNE TEKSTY MISTYKI KABALISTYCZNEJ 75
Sefer Jecirah 80
Sefer ha-Bahir 82
Sefer ha-Zohar 84

4. SLAWNI KABALISCI 87
Abraham Abulafia 89
Jozef Gikatilla 92
Mojzesz de L�on 93
Izaak Luria 94
Sabbatai Zwi, jego prorok i mesjanska nadzieja 97

5. PRAKTYCZNA KABALA 103

6. KABALA CHRZESCIJANSKA 111

EXKURS 119
Gershom Scholem - portret badacza kabaly 121

Przypisy 127
TABLICE CZASOWE 133
SLOWNIK 135
BIBLIOGRAFIA 139

TEKSTY W RAMKACH HITHLAHAWUTH I AWODA 24
POBOZNI I SWIECI 25
SEFIROT 32
ADAM KADMON 34
KOBIETA W KABALE 41
PRZYPOWIESC O LILII (HA-ZOHAR I, IA) 44
DUDAIM 46
PLOTIN 63
ALCHEMIA 72
RODZAJE TEKSTU 78
SWIETE IMIE 91
IMIE BOGA I SEFIROTY 93
MISTRZ IZAAK LURIA 95
SABBATIANIZM 100

Agryppa z Nettesheimu

107

Liczba stron: 144



Kup Kabala - Wehr Gerhard w CzaryMary.pl