Mantry - mowa bogow - Christine Stecher
NOWOSC! Jedyna taka ksiazka na rynku! Oprocz dokladnego omowienia tego czym sa mantry i jak praktykuje sie ta medytacje/modlitwe z dzwiekiem w roznych tradycjach, autorka daje nam mozliwosc popraktykowania osobiscie kilkudziesieciu mantr z roznych tradycji religijnych i mistycznych swiata.
POLECAMY DLA KAZDEGO, KTO POWAZNIE MYSLI O ROZWOJU DUCHOWYM I PRAKTYKACH RELIGIJNYCH
Czym sa mantry?
Od kiedy tylko pojawilo sie slowo, mantra jest postrzegana jako narzedzie myslenia i dzialania umyslowego. Slowo mantra pochodzi z sanskrytu i sklada sie z sylab: man (umysl, myslenie) i tra (narzedzie, instrument). Sylaba, slowo, jedno lub kilka zdan czy tez fragment swietych pism moga pelnic role mantry, czyli byc wielokrotnie powtarzane. We wszystkich kulturach imie boga lub bogini jest slowem mocy. Podstawowa i uniwersalna mantra jest jednak oddech.
Wiele klasycznych mantr sklada sie jedynie z kilku samoglosek i spolglosek. Jednak nawet kiedy dzwiekonasladowczy szereg sylab pozornie nic nie znaczy, kazda litera posiada swoje charakterystyczne drganie. To przeslanie energetyczne moze byc rowniez wyrazane w postaci cyfr. W jezyku hebrajskim cyfry nie maja nawet swoich znakow graficznych. Kazda litera, kazdy dzwiek wywiera charakterystyczne dzialanie i posiada swoje specyficzne znaczenie symboliczne. Niektore nauki tantryczne przyporzadkowuja kazdej literze okreslona sfere ciala lub czakram, czyli subtelny osrodek energetyczny.
Wiele mantr ma zwiazek z praktykami religijnymi i rytualami, ktore wymagaja okreslonego czasu nauki i sa z reguly niedostepne dla niewtajemniczonych. Wiekszosci mantr nie da sie przetlumaczyc doslownie, mozna je interpretowac wylacznie na roznych plaszczyznach znaczeniowych. Ponadto sanskryt, aramejski, hebrajski i arabski to jezyki, w ktorych jedno slowo moze miec wiele roznych znaczen, wiec kazdy z nas – w zaleznosci od stanu swojej wiedzy i swiadomosci – slyszy lub odczytuje w nim cos innego. Odnosi sie to przede wszystkim do czytania i analizowania skomplikowanych traktatow religijnych i filozoficznych. Mantry sa zatem bardzo wielowarstwowe. Sa czyms wiecej niz suma poszczegolnych skladnikow, czyli slow, sylab i liter.
Mantry moga wyrazac i objasniac nauki mistyczne. Sa wiec takze skondensowanymi informacjami. Krotka formula swietej mantry moze zawierac esencje kilkutomowego oswieconego dziela, podobnie jak wzor matematyczny lub fizyczny laczy w sobie wiele roznych praw i zaleznosci – przypomnijmy sobie chocby slynne einsteinowskie E = mc2. W buddyzmie tantrycznym istnieja rozne mantry rdzenne/pierwotne (tzw. mantry bidza), takie jak na przyklad Krim, ktore oddaja drganie okreslonych aspektow boskosci (tutaj: bogini Kali) i sa tez z nia utozsamiane. U wtajemniczonego, ktory poprawnie rozumie i recytuje mantre bidza, rozwija sie stopniowo energia dzwieku – podobnie jak nasienie, ktore z czasem zaczyna kielkowac.
Mantry dzialaja jak rytmiczny kod lub symbol doswiadczen wewnetrznych i stanow swiadomosci. Te doswiadczenia i stany sa teoretycznie dostepne dla kazdego w podobny sposob, poniewaz my wszyscy, jako zbiorowosc ludzka, podlegamy takim samym warunkom i prawom. Z drugiej strony, sa one przezywane przez kazdego z nas w charakterystyczny dla niego sposob i dlatego sa czyms bardzo osobistym. Nikt nie moze odebrac nam mozliwosci dazenia do wewnetrznego poznania i wyksztalcania w sobie okreslonych postaw duchowych. Kazdy musi jednak znalezc tutaj wlasna droge.
Mantry nie sa wiec aktywowane przez sam umysl; do ich praktykowania nie jest tez potrzebne czysto rozumowe, intelektualne zrozumienie tresci. Mantry powinny byc przede wszystkim odbierane i interpretowane na plaszczyznie emocjonalnej i duchowej. Nalezy postrzegac je jako pierwotne dzwieki i wlaczac we wszystkie sfery swojego bytu – ciala, umyslu i serca.
Mantra tworzy most, przez ktory mozemy przejsc, aby „dotknac” boskich sil duchowych, stopic sie z nimi juz na Ziemi i tutaj tez je manifestowac. Te sily duchowe sa, podobnie jak sama mantra, wyrazem pierwotnego dzwieku stworzenia.
<< Home