Wprowadzenie do duchowego snienia

Przesypiamy okolo jednej trzeciej naszego zycia, wiekszosc ludzi nie wykorzystuje wlasciwie tego czasu, niekiedy uwazajac go za czas stracony.
W rzeczywistosci sny sa niezwykle wazna czescia naszego zycia odgrywajac zasadnicza role w zachowaniu wewnetrznej rownowagi, zdrowia i dobrego samopoczucia. Wiedza jak wykorzystac niezwykly potencjal naszych snow dla wlasnego rozwoju, harmonii i szczescia, jak przeksztalcic czas snu w tworcza przygode, zrodlo sily i radosci jest wciaz malo znana. Ksiazka ta uchyla rabka tajemnicy, prezentujac tworcze podejscie do snu, uczac jak w prosty sposob wykorzystac ich potencjal do poprawy jakosci swojego zycia, uczynienia go bardziej tworczym i szczesliwym.
Fragment:
Czym jest duchowe snienie Sny sa niezwykle wazna czescia naszego zycia. Odgrywaja istotna role w zachowaniu wewnetrznej rownowagi, zdrowia i dobrego samopoczucia. Sa brama naszego ducha, za ktora kryje sie wiele cudownych skarbow, glosem naszej wewnetrznej madrosci, naszym przewodnikiem i doradca. Od zarania dziejow ludzie przywiazywali duza wage do snow, doceniajac ich znaczenie, madrosc i niezwykle piekno wzbogacajace nasza dusze. Byly one zrodlem inspiracji, wiedzy, duchowego rozwoju i odgrywaly istotna role w kazdej tradycyjnej kulturze. W swiecie antycznym uwazano sny za przeslania od bogow, zawierajace rady, przestrogi i blogoslawienstwa, dzieki ktorym bogowie uczyli jak odnalezc harmonie, zachowac zdrowie i uczynic zycie piekniejszym, radosniejszym i bardziej godnym. W Grecji i Egipcie istnialy specjalne swiatynie uzdrawiajacych snow, w ktorych ludzie chorzy, badz majacy roznego rodzaju klopoty snili pod opieka kaplanow, by zasiegnac rady bogow i odnalezc utracona rownowage. Skutecznosc uzdrawiajacych snow byla niezwykla, dlatego swiatynie te cieszyly sie niezwykla renoma i szacunkiem. Wiele metod leczenia ma swoje zrodla w uzdrawiajacych snach. W snach zasiegano nie tylko rad dotyczacych zdrowia, ale niemal kazdego aspektu ludzkiego zycia, odnajdujac w snach rady i lekarstwa na roznego rodzaju klopoty zarowno w sferze duchowej, jak i materialnej. Sny byly inspiracja dla artystow znajdujacych w nich natchnienie, dla poetow i filozofow. Wiele cudownych wytworow ludzkiego geniuszu mialo swe zrodlo w snach. Podstawowe dziela hermetyzmu zostaly przekazane we snie, podczas snu odkryto procesy destylacji, a takze wiele innych rzeczy, ktore uksztaltowaly nasza dzisiejsza wiedze i kulture. Dlatego przez wieki bardzo ceniono sny i podchodzono do nich z nalezna uwaga i szacunkiem. We wszystkich tradycyjnych kulturach przywiazywano do snow niezwykla wage i traktowano je z powaga i szacunkiem. Aborygeni wierza, ze swiat powstal w wieku snow i sny sa wyzszym rodzajem realnosci niz jawa, ktory ksztaltuje nasz swiat. Ich sztuka; obrazy, piesni, tance i opowiesci maja swe zrodla w snach. W snach odnajduja rady dotyczace rozwiazywania problemow spolecznych, zdrowotnych i to sny pomagaja utrzymac im rownowage i harmonie. Na poczatku naszego wieku etnograf Kilton Stewart opisal malezyjskie plemie Senoi, ktorego zycie oparte jest na snach. Kazdy dzien rodziny Senoi rozpoczyna sie od omawiania snow z ostatniej nocy i poszukiwania w nim rad, inspiracji dotyczacej tego, co trzeba zmienic, aby uczynic zycie bardziej harmonijnym i radosnym, odnajdywania w nim sennych darow i wskazowek. Dzieki oparciu swojego zycia na snach i docenieniu ich roli w spoleczenstwie Senoi nie istnieja konflikty, przestepstwa, choroby psychiczne i fizyczne. Dzieci Senoi od najmlodszego wieku uczone sa, jak sobie radzic ze snem, jak korzystac z pomocy sennych postaci i mocy, jakie sie w nich manifestuja, jak rozumiec sny i jak dzielic sie sennymi darami z plemieniem. Wybitny nauczyciel i propagator Tybetanskiej przedbuddyjskiej tradycji Bon, w ktorej praca ze snami odgrywa niezwykle istotna role mawia, ze gdyby wszyscy nauczyli sie sluchac i rozumiec swoje sny wszyscy psychoterapeuci straciliby prace i zniknelaby wiekszosc niepotrzebnych konfliktow, a ludzie byliby o wiele szczesliwsi. To, ze ludzie nie potrafia dzis rozumiec i sluchac swoich snow jest podstawowa przyczyna ich zagubienia i niemozliwosci odnalezienia rownowagi w swoim zyciu, przyczyna nieustajacych konfliktow i cierpienia. Nasza zachodnia cywilizacja w pewnym momencie swojego rozwoju utracila tradycyjny kontakt i zdolnosc rozumienia swoich snow, a tym samym doprowadzila do zachwiania rownowagi i nieumiejetnosci odnalezienia sie w zyciu. Prawdopodobnie utrata wiedzy o roli snow i umiejetnosci korzystania z darow sennej madrosci zwiazana byla z ekspansja chrzescijanstwa, ktore brutalnie tepilo wszelkie przejawy przedchrzescijanskiej tradycji i sposobu myslenia. Ostateczny jednak cios i zerwanie z wazna czescia naszego zycia zadalo oswiecenie, z jego gloryfikacja rozumu oraz negowaniem i osmieszaniem wszystkiego, co wydawalo sie niezrozumiale, oparte na uczuciach i intuicji. Wage i znaczenie snow, dla zachowania rownowagi i zdrowia psychicznego, ponownie odkryl dla nas Zygmunt Freud w poczatkach naszego wieku. Jego odkrycia ponownie zwrocily uwage zachodu na nasze sny - z drugiej jednak strony, ze wzgledu na jego specyficzne instrumentalne i w pewnym sensie doktrynerskie podejscie do snow, wprowadzilo nieco zamieszania i nieporozumien. Tym niemniej jego zaslugi na tym polu nie ulegaja watpliwosci. Freudowskie spojrzenie na sny z jednej strony pobudzilo wyobraznie, a z drugiej strony sprawilo, ze sny wydaly sie czyms zlozonym i trudnym do zrozumienia dla kogos, kto nie jest specjalista. Wytworzyly tez mylne wrazenie, ze sny sa wazne tylko dla osob, ktore maja jakies problemy nerwowe i sa tylko elementem pomocnym w psychoterapii. Pojawila sie tez tendencja trywializowania snow jako tylko dziwnego wytworu naszej podswiadomosci. Dzieki Freudowi i jego autorytetowi rozpowszechnila sie koncepcja, jakoby swiat snu byl swiatem calkowicie subiektywnym, stworzonym przez nasz jednostkowy umysl, w oparciu o znane nam tresci jako efekt kompensacji i przeksztalcenia naszych pragnien, obaw itp. Jednak nawet Freud zauwazal pewne fakty niepasujace do jego teorii, zdajace sie wskazywac, ze sen jest czyms znacznie wiecej. Kolejny krok w przywracaniu zachodowi zrozumienia waznosci snow poczynil C. G. Jung. Bez watpienia byl on najwybitniejszym psychiatra XX w. i najzdolniejszym uczniem Freuda, w ktorym ten ostatni widzial swojego nastepce. Jung rowniez dostrzegal zbyt wiele rzeczy, ktorych nie dawalo sie w zaden sposob wytlumaczyc na bazie koncepcji Freuda o nierealnosci i pelnej subiektywnosci swiata snu i wizji. Pod wplywem swoich badan zmuszony byl, dla ich ujecia, do stworzenia koncepcji nieswiadomosci zbiorowej, ktora pozwalala wyjasnic bezsprzeczne wystepowanie, a nawet powszechnosc faktow niezgodnych z teoria Freuda. Dzieki odkryciom Junga twierdzenie, ze sen jest wytworem naszego indywidualnego umyslu stalo sie przestarzale i nieprawdziwe. System Jungowski jest jednak bardzo zlozony i trudny do zrozumienia dla przecietnego zjadacza chleba w przeciwienstwie do prostego naiwnego modelu Freuda. System Junga to pewien model systemowy stworzony na bazie empirycznej o duzej glebi i zlozonych wzajemnych powiazaniach. Nie mozna rozpatrywac jego poszczegolnych elementow bez zrozumienia calosci, poniewaz takie uproszczenia prowadza na manowce i wynikiem takich uproszczen sa rozne bledy, jak np. mylenie „cienia” z jego manifestacjami, opartymi o tresci indywidualnej nieswiadomosci czy twierdzenia, ze mozna zasymilowac lub pokonac cien przez akceptacje negatywnych tresci. O ile Freuda mozna by przyrownac do Newtona psychologii, to Junga nalezaloby przyrownac do Einsteina. Nieliczni rozumieja teorie Einsteina i nie funkcjonuje ona w powszechnej swiadomosci i wyobrazeniach, przecietny czlowiek woli jasny i zrozumialy model Newtonowski. Podobnie jest z Jungiem, ktory niewatpliwie byl geniuszem i rzetelnym naukowcem, nieszukajacym latwych rozwiazan i pomijajacym niewygodne fakty zwalajac je na zbiegi okolicznosci, przypadki i bledy. Zreszta tych „przypadkow” bylo zbyt wiele i w zasadzie na pewnym poziomie stanowily regule, wiec nie mogl ich ignorowac zachowujac rzetelnosc. Dlatego Jung szukal ich wyjasnienia i stworzenia modelu, ktory by je opisywal - tak powstala koncepcja nieswiadomosci zbiorowej. Koncepcja Junga ma jednak charakter psychoanalityczny, a nie fizykalny, dlatego jest tak trudna do zrozumienia - mimo iz jest uznawana i nikt powazny nawet nie probuje jej podwazac. Koncepcje Junga, aczkolwiek niezwykle zlozone i trudne do zrozumienia dla przecietnego czlowieka, w pewnym sensie nobilitowaly znaczenie snow, niestety tylko dla waskiego grona specjalistow. Zwyklych ludzi tylko utwierdzaly w blednym przekonaniu, ze sen jest czyms zlozonym i niezwykle trudnym do pojecia. W istocie jednak Jungowska koncepcja snow, pomijajac skomplikowany jezyk, jest bardzo bliska tradycyjnemu rozumienia snow przez dawne kultury. W tradycyjnym ujeciu w snach manifestuja sie rozne sily - zarowno pozytywne, jak i negatywne. Nie wolno ich lekcewazyc, tylko poprzez wlasciwe z nimi postepowanie nalezy zrozumiec i wyciagnac z tego stosowna nauke, ktora nalezy pozniej zastosowac w zyciu, aby ustrzec sie niebezpieczenstwa lub wzbogacic nasze zycie i uczynic je bardziej szczesliwym i pieknym. Sny ostrzegaja nas o wewnetrznych i zewnetrznych zagrozeniach, ukazuja konflikty, niosa rady, jak ich uniknac i co powinnismy zmienic, aby rozwiazac zaistniale problemy. Sa rodzajem rozmowy z nasza wyzsza madroscia i jej wyrazem. Stwierdzenie, ze w naszych snach przemawiaja do nas nasi duchowi opiekunowie lub Bogowie, obdarzajac nas madroscia, wskazujac droge, ostrzegajac i odpowiadajac na nasze pytania i watpliwosci nie jest dalekie od prawdy, a tradycyjne ujecie snienia jawi sie jako znacznie blizsze prawdy niz metne naukowe teorie. „Sen, ktorego nie pojmujemy, jest jak list, ktorego nie otwieramy” naucza Talmud. Erich Fromm pisal: „Jedno nie podlega dyskusji: poglad, ze wszelkie sny sa znaczace i doniosle. Znaczace, gdyz zawieraja poslanie, ktore mozemy zrozumiec, jesli mamy klucz do jego tlumaczenia. Doniosle, poniewaz nie snimy o niczym, czego waga jest znikoma, chocby nawet wyrazalo sie to w jezyku, ktory ukrywa znaczenie sennego poslannictwa za jakas blaha fasada”. Mimo iz wszyscy powazni wspolczesni badacze snow sa juz zgodni co do donioslosci i znaczenia snow dla naszego zdrowia i wlasciwego funkcjonowania w swiecie, to jednak wspolczesna naukowa wiedza o snach niewiele ma nam do zaoferowania, jesli chodzi o prace ze snami, postepowanie z nimi i rozumienie tego, co one nam przekazuja. Sny dla przecietnego czlowieka, ktory nawet docenia ich donioslosc i znaczenie, jawia sie tak, jak okresla je chinskie powiedzenie, jako zapomniany jezyk boga, ktorego znaczenia nie za bardzo potrafimy pojac i skorzystac z zawartej w nich madrosci. W istocie, jesli do snow podchodzi sie z naleznym im szacunkiem i powaga, nie komplikujac niepotrzebnie zagadnienia, zrozumienie snow nie jest tak trudne, jak to sie potocznie wydaje. Nalezy tylko pojac specyfike i strukture jezyka snow opartego na uczuciach, obrazach i skojarzeniach - podobnie jak ma to miejsce w sztuce - to jezyk naszego serca, naszych uczuc, prawdziwy jezyk naszej duszy. Jesli nie lekcewazymy naszego serca, naszej duchowej sfery, lecz sluchamy naszych uczuc, glosu naszej intuicji i jestesmy otwarci na swoje uczucia, refleksje i swiat jako taki, latwo mozemy zrozumiec jezyk naszych snow i sukcesywnie poglebiac jego zrozumienie. Przede wszystkim zas powinnismy pamietac, aby nie oddzielac swiata snow od swiata jawy, gdyz w istocie swiaty te sa ze soba bardzo blisko powiazane i mocno na siebie oddzialywuja. Dopiero traktujac je jako calosc mozemy osiagnac harmonie i wiesc zycie bez niepotrzebnych problemow, konfliktow, odnajdujac w nich radosc l szczescie. Oddzielajac te dwa swiaty tracimy rownowage i stajemy sie niepelnym czlowiekiem, ktory - jak mawiaja Indianie - nie wie, gdzie jest srodek swiata i czyni nieszczesliwym siebie i innych, zyjac tylko polowka zycia. Aborygeni mowia o takich ludziach, ze nie sa oni prawdziwymi ludzmi, gdyz utracili swoje dusze i sa zagubieni i zdani na laske demonow. We wspolczesnym swiecie, lekcewazac sny, jestesmy skazani na nieszczesliwa egzystencje ludzi pozbawionych duszy, wiodac nieszczesliwe, zestresowane, zagubione zycie, nie pojmujac, kiedy utracilismy dziecieca radosc i szczescie. W istocie wcale tak nie musi byc, mozemy odzyskac utracona energie, ponownie nawiazac kontakt ze swoja dusza i odzyskac pelnie radosnego zycia, wyzwalajac sie od straszliwej tyrani wewnetrznych demonow. Musimy tylko ponownie zaczac sluchac swojego serca i otworzyc sie na magiczny, pelen madrosci swiat naszych snow - musimy nauczyc sie rozumiec siebie i tym wlasnie jest duchowe snienie, ktoremu poswiecona jest ta ksiazka. |
<< Home